Els dies 13 i 14 de febrer
de 2013 han tingut a lloc a Palma les I Jornades conjuntes Educació i Sanitat “Actualització
en TDAH”. Han estat organitzades per
Assumpció Celaya, Cap del Servei d’Atenció a la Diversitat de la Conselleria
d’Educació, i per la Dra. Esther Cardo, del Servei de Pediatria de l’Hospital
Son Llàtzer i avalades per la Societat Espanyola de Neurologia Pediàtrica. Han
tingut una gran acollida i repercussió ja que és la primera vegada que es
celebren unes jornades autonòmiques sobre aquest dèficit. Han participat un total de 500 persones, de
forma presencial i per videoconferència a Menorca, Eivissa i Formentera.
Totes les ponències i
debats de taula han estat molt interessants i enriquidors pel seu contingut en
si, per les novetats i estudis recents, per la rellevància dels ponents i
moderadors i també per les qüestions
plantejades i les aportacions dels assistents (del món educatiu, sanitari i
famílies).
MATEU SERVERA, Dr. i
professor titular del Departament de Psicologia de la UIB, va exposar, a mode
introductori de l’acte, les característiques de l’alumnat amb TDAH a l’escola:
manifestacions conductuals i habilitats deficitàries (memòria de treball,
planificació, funcions executives....).
Va explicar que aquest dèficit és el que més freqüentment trobem a les
nostres aules ja que afecta a un 5% dels nins en edat escolar (més habitual en
nins que en nines i més en petits que en joves) i que la simptomatologia és
molt variada. Comença sempre a la
infància i és un diagnòstic crònic (al voltant del 40-60% dels casos són
persistents a l’edat adulta) encara que amb canvis en les seves manifestacions
en funció de l’edat, del moment i de la persona. Així com no hi ha dues persones
iguals no hi ha dos TDAH iguals, encara que solen persistir conductes
d’inatenció, hiperactivitat e impulsivitat que repercuteixen de forma
significativa en el rendiment escolar, laboral i la vida quotidiana. .
El neuropediatra de
l’Hospital Universitari de Santiago de Compostela JESÚS EIRIS va apuntar que el
dèficit obeeix fonamentalment a bases neurobiològiques i no a un problema
conductual o d’educació. Té un clar
component genètic i neurobiològic ja que el seu cervell sol ser una mica més
petit i les àrees cerebrals que utilitzen també són diferents, afectant així
les funcions executives de les tasques a les que s’enfronten.
Pel que fa a la part de
Bones pràctiques a les aules i centres escolars, l’experiència a Mallorca va
ser relatada pel mestre de Primària i Música PERE GARCÍAS i per la Mestra
especialista en Pedagogia Terapèutica ADELINA GUTIÉRREZ. Van deixar clar que no hi ha receptes ni
baretes màgiques i que a les escoles fem el que podem amb els recursos que
tenim. En Pere va insistir principalment
en l’excés de burocràcia, la falta de temps dins l’horari escolar i en que la
clau està en què aquests nins (no li agrada dir alumnes) se sentin estimats per
tots nosaltres. N’Adelina va incidir en
la importància de la coordinació entre professionals i amb les famílies i de
forma pràctica va explicar com confeccionar una Economia de Fitxes. La directora de l’EOEP Eivissa Formentera, M. ÀNGELS CALVO, i l’orientador JOSEP TORRES, van representar l’experiència en
aquestes illes i van explicar la resposta educativa des dels centres posterior
a la detecció, valoració i derivació d’aquests casos.
El Diagnòstic
diferencial del TDAH va ser desenvolupat per JAUME MOREY i MARIA ROMERA (Psiquiatres i director i coordinadora de
l’IBSMIA respectivament). Segons els especialistes, el TDAH és
molt complexe i es pot confondre amb altres problemes que poden interferir en
l’atenció: dificultas visuals, auditives, falta de ferro, epilèpsia... que es
poden confondre amb el dèficit i derivar en diagnòstics erronis. Evidentment,
una intervenció i tractament adequats passen primer per un bon diagnòstic, el
qual és impossible sense les diferents informacions de les parts implicades
(mestres, pares i metges). A més existeix comorbilidad, on els trastorns més
freqüents presents de forma conjunta amb el dèficit són el Trastorn
oposicionista-desafiant, Trastorns de conducta, Trastorns d’ansietat, afectius
i de la son, tics i síndrome de La Tourette, problemes de rendiment acadèmic i
accidents i lesions.
D’altra banda,
ASSUMPCIÓ CELAYA (Mestra PT i Cap del Servei d’AD) va exposar la Línia de Treball
del Servei que dirigeix, com s’organitza, les seves funcions, objectius i la
nova pàgina web. Va incidir en la
importància del Protocol de detecció, valoració-derivació, resposta
educativa-sanitària i seguiment i acompanyament de les famílies. En un altre moment també es va fe referència
al Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels
procediments administratius (BOIB del 12).
La seva finalitat és millorar la qualitat dels serveis donats per la
CAIB.
Va ser un luxe comptar amb el Dr. CÉSAR SOUTULLO ESPERON, profesor de la Universitat de Navarra i director de la Unitat de
Psiquiatria Infantil i Adoleslència de la Clínica Universitària de
Navarra. Com a novedat va informar que
en breu (maig del 2013) es publicarà el nou Manual diagnòstic i estadístic dels
trastorns mentals (American Psychiatric Association): el DSM-V. Tindrà canvis
significatius pel que fa al trastorn: canvi en l’edat d’inici (dels 7 passa als
12), menys símptomes en adults (5 de 9), desapareixen els subtipus i es parlarà
de presentació actual, desapareix l’exclusió de comorbilitat amb els TEA i
s’aprecien millores en la descripció dels 18 símptomes.
Igualment, vam comptar amb l’experta ISABEL ORJALES VILLAR, professora del Dpto. de Psicologia Evolutiva y de la Educación.
Facultat de Psicologia (UNED) i autora de nombroses publicacions i
manuals. Per ella i el seu equip els
programes d’intervenció passen per tres vessants: un programa d’intervenció
dissenyat per al perfil específic de cada nin (entrenament en autocontrol de la
conducta, entrenament cognitiu, habilitats socials, desenvolupament emocional,
suport escolar per tractar les dificultats d’aprenentatge i tractament
farmacològic controlat), un programa d’assessorament o tractament educatiu als
pares i un programa d’assessorament educatiu a professors en el desenvolupament
de les adaptacions metodològiques adequades.
Principalment va recalcar la importància d'entrenar-los en aquells processos
cognitius que els altres van adquirint de forma natural en el seu
desenvolupament.
Per la part de Sanitat, va intervenir la Dra. de
la Unitat de Neuropediatria de l’Hospital de Son Llàtzer i professora de la UIB
ESTHER CARDO JALON. L’hospital disposa
des de l’any 2008 d’una consulta específica per al diagnòstic i tractament del
trastorn on ja han estat atesos més de 5.000 pacients. Com a novedat, a la seva
Ponència Actualització i revisió dels tractaments farmacológics; qué puc
esperar de la medicació? va informar que està prevista la incorporació al mercat
espanyol d’un nou fàrmac que ja es comercialitza als Estats Units des de
2007. Es tracta de la lisdexanfetamina
(LDX), el primer fàrmac amb efecte psicoestimulant de llarga duració. S’ha
demostrat la seva eficàcia al llarg del dia (10-12 h) amb una única dosi al
matí.
I per finalitzar, el Director General de Shire,
JAVIER URCELAY ALONSO, va presentar el Projecte PANDAH, Pla d’Acció en TDAH. L’objectiu
d’aquest pla d’investigació sociosanitària és analitzar l’impacte global i
aprofundir en les repercussions del TDAH en la societat espanyola. En aquest moment s’inicia la fase 4 i durant
el 2013 es faran estudis per establir la relació entre el fracàs escolar i el
trastorn.
Això va ser tot.
Esperam les properes amb moltes expectatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada