TRASTORNS
ESPECÍFICS DE L'APRENENTATGE
Els Trastorns Específics de l'Aprenentatge (TEA) constitueixen un conjunt de problemes que interfereixen significativament en el rendiment a l'escola, dificultant l'adequat progrés de l'infant i la consecució de les metes marcades en els diferents plans educatius.
Tot i que
solen presentar-se conjuntament amb alteracions en el funcionament
del sistema nerviós central, no són el resultat d'un retard
mental associat, d'una privació sensorial o d'un trastorn
emocional greu. Per contra, aquests trastorns sorgeixen
d'alteracions dels processos cognitius. És probable que hi hagi
alguna alteració biològica secundària, però, el que els
caracteritza és que el dèficit es dóna només en una àrea molt
concreta.
Els
més habituals són els que fan referència a l'adquisició de la
lectura, a l'escriptura o al càlcul.
Aquestes alteracions són molt més freqüents en nins que en nines i cal advertir que solen passar desapercebudes en un primer moment ja que els infants, com s'ha apuntat, no tan sols no presenten problemes en altres àrees sinó que el seu rendiment en elles pot ser superior a la mitjana.
L'OMS especifica que per efectuar el diagnòstic han d'existir dèficits específics del rendiment escolar, però aquests no seran conseqüència de problemes neurològics importants, discapacitat visual o auditiva sense corregir, retard mental o alteracions emocionals.
El que sí que sol produir-se, és que aquest tipus de dèficits específics, estiguin acompanyats d'altres trastorns de la parla o llenguatge i fins i tot de conducta (p.ex. Trastorn Dèficit Atenció amb Hiperactivitat), així com problemes emocionals secundaris i alteracions en la dinàmica familiar.
Aquestes alteracions són molt més freqüents en nins que en nines i cal advertir que solen passar desapercebudes en un primer moment ja que els infants, com s'ha apuntat, no tan sols no presenten problemes en altres àrees sinó que el seu rendiment en elles pot ser superior a la mitjana.
L'OMS especifica que per efectuar el diagnòstic han d'existir dèficits específics del rendiment escolar, però aquests no seran conseqüència de problemes neurològics importants, discapacitat visual o auditiva sense corregir, retard mental o alteracions emocionals.
El que sí que sol produir-se, és que aquest tipus de dèficits específics, estiguin acompanyats d'altres trastorns de la parla o llenguatge i fins i tot de conducta (p.ex. Trastorn Dèficit Atenció amb Hiperactivitat), així com problemes emocionals secundaris i alteracions en la dinàmica familiar.
Les
característiques generals que
s'observen en infants que presenten trastorns específics del
desenvolupament de l'aprenentatge escolar els podem dividir en:
1 - Trastorns de l'activitat motora: hiperactivitat, hipoactivitat, falta de coordinació.
2 - Trastorns de la percepció
3 - Trastorns de l'emotivitat.
4 - Trastorns en la simbolització o descodificació (receptiu-auditiu i receptiu-visual) i expressiva o codificació (expressiu-vocal i expressiu-motora).
5 - Trastorns en l'atenció: atenció insuficient i atenció excessiva.
No s'ha d'entendre que tots els infants han de presentar totes aquestes característiques, sinó que en major o menor grau solen estar presents en tots els T.E.A.
1 - Trastorns de l'activitat motora: hiperactivitat, hipoactivitat, falta de coordinació.
2 - Trastorns de la percepció
3 - Trastorns de l'emotivitat.
4 - Trastorns en la simbolització o descodificació (receptiu-auditiu i receptiu-visual) i expressiva o codificació (expressiu-vocal i expressiu-motora).
5 - Trastorns en l'atenció: atenció insuficient i atenció excessiva.
No s'ha d'entendre que tots els infants han de presentar totes aquestes característiques, sinó que en major o menor grau solen estar presents en tots els T.E.A.
Causes i evolució.
Els nens amb aquests trastorns solen millorar amb la intervenció psicopedagògica no presentant, en la majoria dels casos, més problemes en la vida adulta. Tanmateix, si les dificultats d'aprenentatge no són precoçment tractades poden produir, a part del retard educatiu, un conjunt de situacions "secundàries" indesitjables per al procés d'ensenyament-aprenentatge: els repetits fracassos solen portar a la desmotivació, aversió per l'escola conjuntament amb respostes emocionals inadequades.
Criteris diagnòstics del CIE-10
1-
|
Existència
d'un deteriorament clínicament significatiu del rendiment
escolar específic.
|
2-
|
El
dèficit ha de ser específic en el sentit que no sigui
explicable per un retard mental o dèficits menors de la
intel·ligència general. Atès que el Quocient d'Intel ligència
i el rendiment escolar no són exactament paral·lels, aquesta
distinció només es pot fer tenint en compte els tests de CI i
de rendiment estandarditzats, aplicats de forma individual, que
siguin adequats per a la cultura i el sistema educatiu del nen .
|
3-
|
El
dèficit ha de ser primarenc, en el sentit que ha d'haver estat
present des del començament de l'educació i no haver estat
adquirit amb posterioritat.
|
4-
|
No
han d'estar presents factors externs que poguessin justificar
suficientment les dificultats escolars, per exemple que el baix
rendiment sigui degut directament a un absentisme escolar
perllongat, sense ensenyament a casa o una educació totalment
inadequada.
|
5-
|
Els
trastorns específics del desenvolupament de l'aprenentatge
escolar no són conseqüència directa de dèficits visuals o
d'audició no corregits.
|
Principals manifestacions dels TEA:
Trastorn de
la Lectura: Dislèxia
|
|
Trastorn de
l'escriptura:
Disgrafia i
Disortogragia
|
|
Trastorn
del càlcul:
Discalcúlia
|
|
Lateralitat
Creuada
|
|
Cal
mencionar dins aquest apartat el T.
A.N.V. És un
altre tipus específic de trastorn de l'aprenentatge. És un síndrome
neurològic que dificulta
l'adquisició o consolidació de conceptes i habilitats visuals,
espaials i temporal, i d'habilitats socio-emocionals.
Les
persones afectades de T.A.N.V. poden presentar dificultats en les
habilitats socials, baix rendiment escolar, problemes d'atenció,
poca memòria de treball, escasa habilitat motriu i dificultats
d'orientació espaial i temporal.En concret, els infants amb
T.A.N.V. Presenten dificultats en aquestes àrees.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada