La
dificultat en l’aprenentatge de les matemàtiques o discalculia és una dificultat d’aprenentatge
específica (DEA) en matemàtiques. Es
tracta de dificultats relacionades amb l’aprenentatge i la utilització dels
nombres i amb la comprensió i la
realització de càlculs matemàtics. Afecta a un percentatge de la població
infantil al voltant del 3-6% i es pot diagnosticar entre 6 i els 8 anys de
manera precisa. El diagnòstic pot ser
complicat ja que se sol confondre amb el TDA-H i amb la falta de motivació i
d’interès cap a les matemàtiques.
No
existeix una única forma del trastorn i les dificultats que es presenten són
molt variables segons la persona i també depenen del moment i de l’edat. En general podem observar diferents símptomes
però els que habitualment observem a les aules són: []dificultats freqüents amb els nombres,
confusió dels signes ( +, -, > < =...), inversió de nombres, comptar amb
els dits, lentitud en el càlcul mental, dificultats d’orientació espacial, la
lateralitat, el temps, dificultats per recordar conceptes, les taules de
multiplicar, seqüències i seriacions....
El tractament de les dificultats d’aprenentatge de les
matemàtiques passa per una reestructuració cognitiva en les habilitats
matemàtiques per part d’un especialista.
Consisteix fonamentalment en l’ensenyament d’estratègies cognitives que
els facilitin el càlcul mental i la percepció i raonament visuals. D’altra banda a l’escola hem d’adaptar els
aprenentatges matemàtics a les capacitats de cada alumne i utilitzar canals
adequats de recepció de la informació. I
avui dia comptem amb un canal de gran valor que són les TAC.
Així que per a
l’aprenentatge de les matemàtiques dels nins amb dificultats resulta molt
recomanable la utilització d’activitats com les que proposam a continuació. Per ells resulta més motivador i gratificant
ja que aprenen amb un mitjà que és habitual a la seva vida, com és l’ordinador
o la tablet. A més com que les
activitats tenen diferents nivells de dificultat i de complexitat no els crea
cap angoixa ja que cada un va al seu ritme.
D’altra banda resulten més efectives per assolir conceptes ja que la
correcció és automàtica, al moment. Tot
d’una veuen l’errada i tenen la possibilitat d’autocorregir-se.
Espero que us sigui d’ajuda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada